Cover TheMA - Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts

Marijan Dović & Gregor Pompe (Hg.), TheMA – Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts. Vol. V/1-2, 2016. Wien: Hollitzer Wissenschaftsverlag, 2017, 192 S., 24 x 17 cm

ISBN 978-3-99012-450-5 (pbk) € 29,90
ISSN 2307-440X (print)
ISSN 2305-9672 (online)

Download Cover
Marijan Dović , Gregor Pompe

TheMA - Open Access Research Journal for Theatre, Music, Arts

Literatur und Musik

TheMA is a peer-reviewed open-access research journal dedicated to the history of performing and visual arts. It is published biannually by HOLLITZER Wissenschaftsverlag in cooperation with Don Juan Archiv Wien, a non-governmental study centre for the history of theatre and culture in general, and Studium Fæsulanum, a non-governmental research centre dedicated primarily to the artistic and intellectual relevance of Central Tuscany around Florence and her Etruscan ‘mother’ Fiesole in the history of culture, the home of the first ‘villa’ of modern times and the birthplace of what we know as ‘opera’.
TheMA specializes in the critical and trans-disciplinary historical study of artistic production and reception in various artistic genres including literature, theatre, music, painting, sculpture, and architecture. While Middle, Central and Mediterranean Europe before 1900 is TheMA’s principal area of focus, it welcomes contributions on other regions or periods. The journal’s editors are particularly interested in research that disregards the traditional borders between the various specializations within the Humanities and Social Sciences in favour of a holistic approach to the study of cultural phenomena. TheMAalso invites critical contributions themed on regions (such as Europe’s eastern half and adjacent territories in western Asia), which until now have been marginalized in international academic discourse.

INHALT

Einleitung

Gregor Pompe und Marijan Dović

 

Aufsätze

Gregor Pompe: Kollisionen zwischen Musik und Literatur (Sprache?): Überlegungen zu ausgewählten Beispielen aus der Musikgeschichte

Alessandro Miani und Tobias Gretenkort: Musik und Sprache - Vorschlag für ein integratives Modell

Boris A. Novak: Zum Verhältnis zwischen Poesie und Musik bei den Troubadours

Kordula Knaus: Narrative über Dichtung und Musik: Produktionsprozess und Aufführung der frühen opera buffa

Matjaž Barbo: Der "leise Ton" der Ästhetik der Kunstreligion

Andraž Jež: Mimensis im Kontext der Grenzüberschreitung im Kunstdiskurs des Modernismus

Mirjana Janakieva: Hassliebe zur Musik

Gašper Troha: Zur Begegnung von Wort und Musik: Hiengs Cortesova Vrnitev ("Die Rückkehr des Cortez") als Hörspiel und Libretto

Michaela Schwarzbauer: "Ich erzähle meine Erfahrung als seine und seine als meine": Reflexionen über Peter Härtlings Verdi-Roman

Marijan Dović: Improvisationskunst in Literatur und Musik